De Rijksoverheid streeft naar een duurzame, sociale en innovatieve samenleving. Als grootste inkoper van Nederland kunnen we daar zelf veel aan bijdragen, zegt Chief Procurement Officer Rijk (CPO) André Weimar. En dat doen we ook, want via onze inkoopprojecten maken we inmiddels veel impact. Zo creëren we baankansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, verminderen we CO2-uitstoot, dragen we bij aan eerlijke sociale voorwaarden en versnellen we de ontwikkeling naar een circulaire economie.

Inkoopwerk is creatief

Het aandeel duurzame aanbestedingen binnen het Rijk groeide al van 30% naar 55%, blijkt uit onderzoek van prof. Fredo Schotanus en econoom Jacco van Berkel. Volgens André Weimar wordt dat percentage alleen maar hoger. André: ‘Steeds meer inkopers zetten maatschappelijke impact op één. Dat maakt je werk als inkoper bij het Rijk ook zo uitdagend en creatief. Want bij elk inkoopproject staat de vraag centraal: hoe vinden we een duurzaam antwoord op deze inkoopvraag? Je bent met veel meer bezig dan alleen prijs en kwaliteit.’

Transparanter aanbesteden

‘En achter de coulissen pakken we verder door’, vervolgt André. ‘In 2022 wordt een platform gelanceerd dat bedrijven wijst op onze ambitie om duurzaam, innovatief en sociaal in te kopen. Zo kunnen bedrijven zich beter voorbereiden op aanbestedingen. Daarnaast hebben we gewerkt aan categorieplannen. Bedrijven kunnen in zo’n categorieplan terugzien wat we verwachten op het gebied van duurzaamheid, sociale voorwaarden en innovatie. Neem kantoormeubilair, dat willen we bijvoorbeeld niet meer nieuw aanschaffen maar alleen recycled. We hopen de markt zo proactief te betrekken bij onze ambities.’

In de haarvaten

Inkopen met impact moet nog meer terechtkomen in de haarvaten van het Rijk, zegt André. ‘En om de effecten te meten van onze inspanningen, is gestructureerde monitoring nodig. Een volgende stap is dus dat we samen met de markt instrumenten ontwikkelen om te meten of we daadwerkelijk verduurzamen. Dan is de cirkel rond.’ Mooi vindt André dat inkopers, opdrachtgevers én bedrijven steeds meer samen optrekken voor maatschappelijke impact.’

'Alles staat nu klaar om inkopen met impact echt te gaan doen. Ik kijk uit naar een tijd waarin impact de norm wordt'

Andre Weimar: 'Een volgende stap is met de markt meten of we daadwerkelijk verduurzamen'

Meten is weten

Inkopen met impact moet nog meer terechtkomen in de haarvaten van het Rijk, zegt André. ‘En om de effecten te meten van onze inspanningen, is gestructureerde monitoring nodig. Een volgende stap is dus dat we samen met de markt instrumenten ontwikkelen om te meten of we daadwerkelijk verduurzamen. Dan is de cirkel rond.’ Mooi vindt André dat inkopers, opdrachtgevers én bedrijven steeds meer samen optrekken voor maatschappelijke impact.’

Impactvolle projecten

De mooie projecten in dit e-zine laten dat zien. Lees bijvoorbeeld het verhaal van inkoper Anne, die een innovatief koffiecontract sloot waardoor 6 miljoen kopjes koffie nu duurzaam en eerlijk worden geproduceerd. Of lees hoe inkoper Jan Pieter slimme camera’s inkocht die automobilisten scannen op telefoongebruik, om zo het verkeer veiliger te maken. En voor een beter milieu en een gezondere leefstijl regelde inkoper Daphne 346 elektrische dienstfietsen voor de Belastingdienst, waardoor medewerkers de dienstauto kunnen laten staan.