De Rijksoverheid? Daar had business controller Kim Aben wel wat vooroordelen over. Maar ze was ook benieuwd hoe zij een bijdrage kon leveren aan betere processen. Kim werkte 9 jaar bij KPN toen ze de overstap maakte naar de Rijksoverheid. Nu werkt ze bij de Belastingdienst. En daar gaat helemaal niets ‘traag of kabbelend’. 

Vooroordeel

Foto van Kim Aben in kantooromgeving
Mijn vooroordeel: 'Zaken zijn daar vast niet op orde'

Miljoenen aangiftes

Kim: ‘Sinds een half jaar werk ik bij de Belastingdienst als business controller. Hiervoor werkte ik 9 jaar bij KPN, maar ik wilde graag naar de publieke sector. Ik ben heel gericht op zoek gegaan naar een baan bij de Belastingdienst. De organisatie fascineerde mij, met al die systemen en processen die ervoor zorgen dat miljoenen aangiftes worden verwerkt. En ik dacht: de Belastingdienst is 3 keer zo groot als KPN, hoeveel interessante functies zijn daar wel niet?

Traag en kabbelend

Natuurlijk liep ik ook rond met vooroordelen, zoals: zaken zijn daar vast niet op orde. Dat krijg je mee vanuit de media. Ook dacht ik dat werken bij de Rijksoverheid saai kon zijn. Het gaat vast traag en kabbelend, dacht ik. Het maakt daar niet uit of iets een week eerder of later af is, want er is toch geen commerciële druk.

In een bubbel

Daarbij had ik de indruk dat alle ambtenaren een beetje in een bubbel zaten, ver weg van de buitenwereld en niet op de hoogte van wat er gebeurt in het bedrijfsleven op innovatief gebied. Maar wat weet je nu echt als je er geen deel van uitmaakt? In mijn sollicitatiebrief schreef ik dan ook: ‘de beste stuurlui staan aan wal’. Ik kan wel van alles vinden, maar ik kan ook vanuit mijn ervaring in de profitsector een bijdrage leveren aan verbetering.’

Realiteit

Foto van Kim Aben op de trap in kantooromgeving
Realiteit: 'Door het publieke belang is iedereen heel gedreven om het goede te doen. Collega’s zijn enorm betrokken bij wat er is gebeurd en hoe het beter kan'

Dynamiek en reuring

Kim: ‘Alle ministeries hebben te maken met grote politieke en maatschappelijke druk, waardoor zaken vaak snel voor elkaar moeten zijn. Dat geeft dynamiek en reuring. Bijvoorbeeld rond de toeslagenaffaire. Er was bij de Belastingdienst veel druk om snel met ingrijpende verbetermaatregelen te komen. Daar moeten natuurlijk wel de middelen voor zijn, en daar denkt een business controller over mee.

Betere informatievoorziening

Er is vliegensvlug bepaald welke maatregelen het best kunnen gaan werken. Betere informatievoorziening op de website klinkt bijvoorbeeld als iets wat altijd goed is om te doen. Maar bereik je daarmee wel de doelgroep die belastingzaken ingewikkeld vindt? Of kun je dan beter fysieke loketten openen? Onder stoom en kokend water zijn zowel de plannen als middelen tot stand gekomen.

Gedreven

Ik denk dat politieke druk nog zwaarder voelt dan commerciële druk. Want hier gaat het om publieke belangen. Dat maakt dat iedereen heel gedreven is om het goede te doen. Collega’s zijn enorm betrokken bij wat er is gebeurd en hoe het beter kan.

Goede bediening van burgers en bedrijven

Nu ik hier werk, zie ik dat er een hele wereld schuilgaat achter een vraagstuk. Er zijn zoveel partijen en processen die allemaal op elkaar ingrijpen. Het moet bij alle schakels goed gaan om tot goede bediening van burgers en bedrijven te komen. De Belastingdienst is maar één speler in de arena.

Andere bril

En wat betreft die bubbel? Zeker de helft van mijn afdeling komt uit het bedrijfsleven en niemand is ‘vastgeroest’. We kijken dus allemaal met een andere bril naar zaken en dat is hartstikke leuk en leerzaam.’