Om ieder jaar de Miljoenennota en het Financieel Jaarverslag van het Rijk rond te krijgen, werken binnen het ministerie van Financiën allerlei afdelingen met elkaar samen. Hoe leer je van elkaar? En waarom is het zo leuk om met deze onderwerpen bezig te zijn? We spreken 3 collega’s die allemaal een rol spelen in het begrotingsproces.
Wie is wie?
Sonja Janse-Hoekstra werkt sinds 2021 bij de afdeling Besturing, Bekostiging en Externe Verslaggeving als senior adviseur. Hiervoor werkte ze onder andere bij het ministerie van Defensie en de Belastingdienst.
Wat maakt het werken bij Financiën leuk?
Max: ‘Van directie tot beleidsmedewerkers, de deuren staan altijd open en iedereen is bereid om je te helpen. Aan het begin heb ik heel veel koffie gedronken met collega’s en tips gekregen. Toen ik bijvoorbeeld voor het eerst een debat moest coördineren over de verantwoording van het financieel jaarverslag, kon ik bij Abrahim en zijn collega’s terecht. Zij hebben daar veel ervaring mee. De onderlinge sfeer is dus goed, maar ook de inhoud van mijn werk is leuk.’
Abrahim: ‘Als beleidsmedewerker werk je aan begrotingsvraagstukken en adviseer je over begrotingsbeleid. Je hebt direct contact met de ambtelijke en politieke leiding en draagt bij aan budgettaire nota’s en openbare stukken zoals de Miljoenennota. Je ondersteunt bewindspersonen bij Kamerdebatten. Hoe mooi is het dat jouw werk in het koffertje belandt op Prinsjesdag? In deze functie doe je boeiend werk, maar sta je niet in de spotlights. Zoals een politicus. Ik adviseer de minister graag over actuele items, die je soms dezelfde avond nog terugziet in het journaal. De inhoudelijke afwisseling, het hechte team en de politieke dynamiek maken mijn werk bij Begrotingsbeleid uitdagend.’
Sonja: ‘Het is zeker leuk om de minister iets te horen vertellen wat jij hebt geadviseerd. Verder vind ik de strakke deadlines en snelheid waarmee we soms moeten werken leuk en uitdagend. Soms moet je dezelfde dag nog een antwoord ophalen bij collega’s. Ook de contacten die ik heb met alle ministeries om af te stemmen en kennis uit te wisselen maken het werk erg interessant.’
Wie is wie?
Econoom Abrahim Miro werkt sinds 2018 voor de afdeling Begrotingsbeleid. Daarvoor werkte hij onder andere bij de Nederlandsche Bank. Hij vindt het interessant om de minister advies te geven over actuele zaken.
Hoe werken jullie samen?
Abrahim: ‘We werken niet altijd direct samen, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Mijn afdeling levert input aan Max en Sonja. Een juridische achtergrond is op onze afdeling heel fijn. De andere afdelingen moeten erop kunnen vertrouwen dat het inhoudelijk klopt.’
Max: ‘Ik ben inderdaad afhankelijk van de input die ik van anderen krijg. Mijn taak is om het begrotingsproces te coördineren, ofwel te zorgen dat alles goed en op tijd klaar is. Dat betekent dat ik als junior soms ook de directeur achter de broek aan moet zitten. We houden strak bij wie wanneer de rechten heeft om wijzigingen door te voeren in bijvoorbeeld de Miljoenennota en het Financieel Jaarverslag. Zo ontstaan er niet allerlei verschillende versies.’
Sonja: ‘Naast de Miljoenennota moeten we ook ieder jaar in mei een Financieel Jaarverslag van de Rijksoverheid opleveren, waarin we verantwoorden wat er van de plannen terecht is gekomen. Naast mijn eigen bijdrage hierin heb ik input nodig van andere afdelingen. Daar helpt een goede planning en samenwerking bij. Gelukkig ken ik het proces inmiddels goed en verloopt het daardoor meestal soepel.’
Wie is wie?
Max Vollebregt is sinds 2023 procesbegeleider binnen de afdeling Begrotingsbeheer. Hij begon op deze afdeling als starter na een bachelor European studies en een lange reis door Centraal-Amerika.
Wat is de belangrijkste tip voor nieuwe collega’s?
Abrahim: ‘Vertrouwen is onze belangrijkste basis. Maak gebruik van de ruimte en verantwoordelijkheid die je krijgt om zelfstandig te opereren op je eigen dossiers.'
Max: ‘Je krijgt hier meteen veel verantwoordelijkheid. Pak die kans om veel te leren en snel te groeien in je vakgebied.’
Sonja: ‘Ga veel praten met collega’s die al wat langer meelopen om kennis op te halen. Er zit veel inhoud en ervaring in de organisatie, die kun je goed benutten.’
Hoe werkt het proces rondom de begroting?
Het is een behoorlijk logistieke uitdaging om alle begrotingen van alle ministeries te verzamelen. De ministeries moeten op tijd hun conceptbegroting indienen. Begrotingsbeheer beoordeelt en bundelt al die begrotingen en stuurt ze samen met de Miljoenennota door naar de ministerraad en de instanties die ernaar moeten kijken, zoals de Raad van State. Daarna volgen de definitieve begrotingen die aan de Tweede Kamer worden aangeboden. Al deze informatie is ook inzichtelijk voor een groter publiek op www.rijksfinancien.nl. Hier vind je de begrotingen en jaarverslagen, aangevuld met informatie als beleidsevaluaties, visualisaties en tabellen, of links naar aanvullende informatie van bijvoorbeeld het CBS.